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大学に提出しなければならない書類|Procedures after entering Hitotsubashi University

入学したとき|On your entry to Hitotsubashi University

留学生が一橋大学に入学したときは、留学生オリエンテーションで案内する所定の期日までに必ず外国人留学生オンライン登録を行ってください。


All newly arrived international students must complete the Online Registration for International Students, by the specified due date announced in the International Student Orientation.

在学中|During your enrollment at Hitotsubashi University

渡航届・帰国届|Temporary Leave Form & Notice of Return Form

学部生については、在学中に、旅行や帰省などで一時的に日本から出国するときは、必ず「渡航届」を教務課教務第二係に提出してください。帰国後は、「帰国届」を教務課教務第二係に提出してください。また、1週間以上の長期にわたって自宅を留守にするときには、大家さん(アパート等)や管理人室(大学宿舎等)にも連絡するようにしてください。


Undergraduate students who leave Japan temporarily to go on a trip or to return to their home country should ensure submitting a Temporary Leave Form (16KB) to the Educational Affairs Division Section 2. After returning to Japan, please submit a Notice of Return Form (16KB) to the Educational Affairs Division Section 2. If you are going to be away from your residence in Japan for more than one week, please contact your landlord (off-campus apartment) or the administration office (university dormitory) and inform them of your intended absence.

住所変更届|Change of Address


引っ越しで住所が変わったときや電話番号が変わったときは、必ずCELS上で住所変更を届け出てください。ただし、通学定期区間を変更する場合は、学部生は教務第2係へ、大学院生は所属する大学院事務室へ、住民票を提出してください。


If you change your address or phone number, please be sure to inform the university on CELS.
In the event that you buy a commuter pass after the change of your address, make sure you notify/inform the assigned office stated below. Please be sure to bring your residence card with you.

  • Undergraduate Students: Educational Affairs Division Section 2
  • Graduate Students: Office of the Graduate School in which you are enrolled

休学願|Leave of Absence


病気その他止むを得ない事情で、履修する授業への欠席が長期にわたるときは学長あての休学願を、学務担当に提出し、許可を受けて休学することができます。


If you cannot attend classes for an extended period due to illness or for other valid/good reasons, you may apply for a leave of absence. Please submit the Application for Leave of Absence for the attention to the University President through the academic affairs office assigned below.


問い合わせ先|Contact

  • 学部生 Undergraduate students:教務課教務第2係 Section 2, Educational Affairs Division
  • 大学院生 Postgraduate students:所属研究科等事務室 Your graduate school’s office

在留資格変更届・在留カードの写し(在留資格を変更したとき)

在留資格を変更したときは、必ず以下の担当部署に届け出てください。


In the event that there is a change in your residence status, please report it to the responsible office assigned below.


  • 学部生 Undergraduate students:教務課教務第2係 Section 2, Educational Affairs Division
  • 大学院生 Postgraduate students:所属研究科等事務室 Your graduate school’s office

在留カードの写し(在留資格を更新したとき)


在留資格を更新したときは、在留カードの写しを前述の担当部署へ提出してください。東京出入国在留管理局は、在留期間満了日の3ヵ月前から更新許可申請を受け付けます。更新手続きを行わずに在留期限を過ぎた場合は不法滞在とみなされ、退去強制手続きの対象となります。


If your period of stay is extended, please submit a copy of your residence card to the aforementioned assigned office. Applications are accepted 3 months before the end of your period of stay. Anyone who stays in Japan beyond the authorized period will be deemed to be illegally overstaying his/her resident status and will be subjected to deportation.

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